ارزيابي آثار مقرراتگذاري: به سوي مقرراتگذاري بهتر/ گردآورنده: کالین کرکپاتریک و دیوید پارکر؛ مترجم: گروهی از مترجمان؛ زیر نظر: دکتر باقر انصاری، تهران: رياست جمهوري، معاونت حقوقي ریاست جمهوری، معاونت تحقیقات، آموزش و حقوق شهروندی، 1391.
فهرستنويسي بر اساس اطلاعات فيپا:
الف. ايران: رياست جمهوري. معاونت حقوقـي ریاست جمهوری، معاونت تحقیقات، آموزش و حقوق شهروندی. ب. ايران. رياست جمهوري.
43ف 2ف /52K 03/340
كتابخانه ملي ايران 34517-83م
نام کتاب: ارزيابي آثار مقرراتگذاري: به سوي مقرراتگذاري بهتر
مترجمان: دکتر باقر انصاری، مسعود فریادی، فائزه عامری، دکتر مسلم آقاییطوق، جعفر شفیعی سردشت، مرتضی لطفی، حسن لطفی
زیر نظر: دکتر باقر انصاری
ناشر: معاونت تحقیقات، آموزش و حقوق شهروندی
تنظیم، آمادهسازی و صفحهآرایی: حجتاله ایمانیزاده
ویراستاری: غلامرضا بیات
طراح جلد: محمد علیمحمدی
نظارت بر آمادهسازی: عباس شهابی
لیتوگرافی و چاپ: اداره چاپ و انتشارات معاونت تدوین، تنقیح و انتشار قوانین و مقررات
شمارگان: 500 جلد
چاپ اول: پاییز 1391«معاونت تحقيقات، آموزش و حقوق شهروندی»
پیشگفتار
امروزه، مقرراتگذاری یکی از روشهای مهم و مؤثر در اداره و تنظیم امور عمومی است که دولتها (قوه مجریه) در چارچوب تعیین شده از سوی مجالس قانونگذاری در نظامهای حقوقی گوناگون جهان معاصر، به کار میگیرند. مقرراتگذاری در واقع نوعی صلاحیت قاعدهسازی و هدایت رفتار اعضای جامعه در حوزههای مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است که در حدود مقرر در قانون و در راستای سیاستهای کلی تعیینشده در یک نظام حقوقی، به قوه مجریه داده شده است تا با توجه به واقعیات عینی جامعه و نیازها و معضلاتی که دستگاههای اجرایی از نزدیک با آنها آشنا و در تماس مستقیم هستند، اقدام به وضع و اجرای مقررات لازم در خصوص الزام یا تجویز، کنترل، نظارت و هدایت و نیز منع یا تعطیل انواع فعالیتهای اعضای جامعه در حوزههای اقتصادی، فرهنگی، زیستمحیطی و اجتماعی نماید و از این طریق، به سوی حکمرانی مطلوب حرکت کند.
بدون تردید، کارایی و اثربخشی این نوع صلاحیت قوه مجریه و جلوگیری از ناکارآمدی و یا معضلآفرینی آن، نیازمند بررسی و مطالعه علمی همه جانبه و پیشینی و آیندهنگرانه پیامدها و عواقب احتمالی اجرای مقررات مورد نظر در حوزههای گوناگون زندگی اجتماعی است و این مهم، روشی ترکیبی و بین رشتهای میطلبد که باید طی فرآیند پژوهشی منظم و توسط مجموعههایی سازماندهی شده و چند تخصصی با برنامه ریزی دقیق و هدفمند به انجام رسد.
بی شک، تحقق چنین سامانهای، نیازمند ادبیات حقوقی غنی در زمینه ارزیابی آثار مقرراتگذاری است تا با بهرهگیری از نظریههای اندیشمندان و نیز تجربیات عملی کشورهای پیشگام در این حوزه، ساختار، سازوکارها، اصول، روشها، معیارها و ضوابط و شاخصهای مناسب و ضروری برای ارزیابی پیشینی و آیندهنگرانه آثار مقررات بر ساحتهای گوناگون حیات جمعی با لحاظ ویژگیهای بومی و ملی جامعه ایرانی، شناسایی شود و الگوی مناسب به مراجع تقنینی و اجرایی، پیشنهاد گردد.
آنچه پیش رو دارید، ترجمه مجموعه مقالاتی در این زمینه است که از سوی اندیشمندان صاحب نظر در حوزه مقرراتگذاری تألیف گردیده و پژوهشگران معاونت تحقیقات، آموزش و حقوق شهروندی این معاونت به زبان فارسی برگرداندهاند. امید است مجموعه حاضر گامی مؤثر در راستای ارتقای دانش حقوقی کشورمان در زمینه ارزیابی مقرراتگذاری به شمار آید.
فاطمه بداغی
معاون حقوقی رئیس جمهور
پاییز 1391
مقدمه مترجمان
فرايند حكمراني در دهههاي اخير تحولات چشمگيري داشته است. از جملة اين تحولات ميتوان به تحول شيوة حكمراني از طريق مداخله و تصدي در همة امور عمومی توسط دولت، به حكمراني تنظيمي و اداره امور عمومي از طريق كنترل و تنظيم مدبرانه امور به جاي مداخلة مستقيم دولتي اشاره كرد. بر مبنای اين الگوي حكمراني، مداخله مستقيم دولتي و مقرراتگذاري افراطي ديگر با اقتضائات امروز جوامع همخواني ندارد و لازم است دولت اولاً در ماهيت و محدودة وظايف خود تجديد نظر کند و از تصديگري و اتخاذ رويكرد سختگيرانة "دستور و كنترل" به سمت اعتماد بيشتر به بخشهاي غير حكومتي و فضاسازي براي مشاركت مؤثر آنها در ادارة امور عمومي حركت كند. دوم اينكه چنانچه مداخله و مقرراتگذاري دولتي نيز ضروري باشد، بايد با تأمل و بررسيهاي بيشتري نسبت به آثار و تبعات اقدامات الزامآور خود بر بخشهاي مختلف جامعه اقدام به مقرراتگذاری کند.
از آنجا كه يكي از مهمترین وظايف دولتها مقرراتگذاري و تنظيم امور عمومي است، كنترل و تعديل آثار اين تدابير الزامآور به یکی از محورهای اصلي در برنامه اصلاح نظام مقرراتگذاري و حركت به سوي حكمراني تنظيمي تبدیل شده است. چرا كه گاه ممكن است مقرراتگذاري دولتي نه تنها آثار مطلوبي نداشته باشد، بلكه آثار منفي ناخواستهاي نيز در بخشهاي مختلف جامعه بر جاي بگذارد. بدين جهت لازم است هر گونه اقدام به مقرراتگذاري با بررسيها و ارزيابيهاي اوليه متناسبي دربارة آثار و پيامدهاي مقررات صورت بگيرد. ارزيابي آثار مقرراتگذاري يكي از ابزارهاي حكمراني تنظيمي است كه به عنوان بخشی از برنامه اصلاح نظام مقرراتگذاري و حركت به سمت حكمراني خوب به كار میرود. اين روش ارزيابي در چهار دهة اخير مورد توجه نظامهاي حقوقي پيشرفته شده و بهتدريج در نظامهاي حقوقي كشورهاي در حال توسعه نيز رواج يافته است. بر مبناي اين روش ارزيابي، دولت بايد پيش از هرگونه اقدام به مقرراتگذاري و تنظيم امور عمومي، بررسيهاي دقيقي را در مورد آثار مداخله خود انجام دهد و تضمين كند كه آثار نامطلوبي بر بخشهاي مختلف جامعه در پي نخواهد داشت. به اين ترتيب اجراي اين ارزيابي در مورد آثار مختلف مقررات، عامل مهمي در ارتقاي كارامدي نظام مقرراتگذاري، تصويب مقررات مطلوب و حركت به سوي مقرراتگذاري بهتر خواهد بود.
كتاب حاضر به عنوان يكي از معدود كتابهايي كه در زمينه ارزيابي آثار مقرراتگذاري نگاشته شده، مباني اين روش ارزيابي و كاربرد آن در نظامهاي حقوقي كشورهاي مختلف را بررسی میکند و با ارائه تجربيات و چالشهاي عملي اين كشورها، مسير پيموده شده و پيشرو در كاربرد ارزيابي آثار مقرراتگذاري به عنوان ابزار مهم اصلاح نظام مقرراتگذاري و حكمراني تنظيمي را تا حد ممكن نشان ميدهد.
توجه به اين نكته ضروري است كه ارزيابي آثار مقرراتگذاري، همانگونه كه در متن مقالات اين كتاب نيز آمده است، يك حوزة تخصصي ميانرشتهاي يعني حقوقي، اقتصادي و سیاستگذاری است و ادبيات به كار رفته در مقالات آن تا حدودي متفاوت بوده و كاملاً شكل ادبيات حقوقي را به خود نگرفته است. با اين حال موضوع اصلي اين كتاب، بحث مقرراتگذاري در دو مفهوم اعم و اخص است که اعم به معناي تنظيم امور عمومي به وسيلة انواع روشهاي الزامآور و غير الزامآور است و اخص به معنای قوانين و مقررات موضوعه الزامآور است كه ماهيتا يك بحث حقوقي محسوب ميشود.
بحث ارزيابي آثار مقرراتگذاري به عنوان يكي از مباحث مهم در زمينه مقرراتگذاري در محافل علمي و تصميمگيري ايران كاملاً نوپا و جديد است. با وجود سابقه طولاني در مقرراتگذاري دولتي و بروز مشكلي به نام تورم مقررات در نظام حقوقي ايران، اين روش ارزيابي به عنوان يكي از مهمترین روشهاي بررسي و تحليل مقررات و اصلاح نظام مقرراتگذاري هنوز جايگاه حقوقي و نهادي لازم را نيافته است.
با توجه به كمبود ادبيات علمي مربوط به ارزيابي آثار مقرراتگذاري در جامعه علمي ايران، اميد بر آن است تا ترجمه اين كتاب بتواند گام مؤثري در توسعة اين ادبيات تخصصي در كشور باشد.